tirsdag den 7. december 2010

Og nu til noget helt andet...

Det var ærlig talt en ret begivenhedsrig fredag. Der var så mange punkter på dagsordenen at man igen må undre sig over at enten er der helt dødt på den sociale banehalvdel eller også kommer det hele på en gang.

Yngste barnet skulle til bal hos borgmesteren. Hvert år inviteres 5. klasserne fra hele Helsinki til bal med taler, dans og buffet hos Helsinkis borgmester et par dage før uafhængigheds dagen den 6. december. Alle gymnastiktimer i den sidste tid er brugt til at lære at danse ordentligt. Så vi havde været ude og investere i kjole og sko så barnet kunne være præsentabel når hun skulle svinge sig i valsen den smukke Finlandia Hal som Alvar Alto har tegnet. Kl 10:45 var forældrene til de håbefulde poder inviteret til at se dansene og høre dem synge nationalsangen før de blev ekspederet til ballet - vi stod alle med tårer i øjnene og så de der små pølser danse og opføre sig eksemplarisk selv om de skulle holde hånd med drenge!! De var alle meget fine i tøjet og drengene havde jakkesæt og slips på - vi personligt havde været oppe kl 06 for at ordne hår!

Kl 15-17 var undertegnede inviteret til Afternoon Tea Party hos fru Udenrigsminister Stubb i et gammelt palæ som er tegnet af den Finske arkitekt Engell. Alle diplomat-ægtefolk var inviteret og det var en glimrende lejlighed til at møde kendte ansigter - da vi er temmelig mange danskere der er gift med diplomater heroppe, og kun en af dem er den danske ambassadørs kone.... Ellers er der mig, fra den irske ambasade, den hollandske ambassade og fra den tyske ambassade. Hele arrangementet lyder jo meget fint og der er da også flere der kommer kørende i deres mands ambassadebil med chauffør. Og så er der lige mig der kommer vandrende på gå-ben efter at have balanceret på et ben for at få strømpebukserne på og skifte tøj på mit kontor... Så går glansen ligesom af Skt Gertrud! Men det er da en oplevelse at blive inviteret med til sådanne ting, og jeg nyder at blive opvartet med fine kopper te skænket af sølvkander og spændende buffet - lidt lige som når man legede "komme fremmede" som barn.

Derefter tog jeg sammen med de andre skandinaviske veninder ud til Malene som igen lagde hus til vore årlige julefrokost. Den blev lang og temmelig fugtig men meget morsom, lige som andre unavngivne personer var jeg temmelig træt lørdag. Og havde lidt kvalme..... Det viste sig at rødvin og snaps ikke er nogen god kombination!

Resten af weekenden har stået i madlavningens tegn (bortset fra lørdag hvor jeg ikke rigtig kunne klare tanken om mad...), vi skal jo have alle disse her gæster på lørdag så jeg har brugt meget tid på at kokkerere og fryse ned.

I går den 6 December var det Finlands uafhængighedsdag, hvilket fejres på en i mine øjne lidt spøjs måde. Nu falder den jo lige i den tid hvor der er sne og kulde så det er vel naturligt at man ikke flokkes i gaderne og fjerer den med picnic og fyrværkeri. Men alligevel.
Man laver ingenting i løbet af dagen - måske lidt familiesammenkomst - og klæder sig så fint på for at sætte sig til middagsbordet mens der transmitteres fra præsidentboligen. Der vil man så se præsident Tarja Halonen stå sammen med sin mand og modtage gæster: Alle der er noget bliver inviteret til at defilere forbi præsidenten i lange rækker og trykke hende og hendes mand i hånden. I timevis står hun der (og bliver altså fulgt af folket i fjernsynet) og nikker, smiler og trykker i hånden mens kommentatorerne kommer med (ind i mellem kritiske) udtalelser om kvindernes hår og kjolevalg. Derefter følger man resten af aftenens dans osv. uden de store udsving. Og det er så det, så har man fejret den dag. På den anden side så kan man jo sige at det er bedre end slet ikke at have sådan en dag at fejre - ikk' Danmark?

1 kommentar:

  1. Hej, jeg hedder "Warren Chandler" Jeg er fra Tyskland. Mit liv er blevet fyldt med smerter og bitterhed, da intet ser ud til at fungere for mig, og hver gang noget godt er ved at komme min vej, er der altid en eller to forhindringer, og alle, jeg havde bedt om hjælp, svigtede mig. Mit liv har været sådan her i over 15 år, og jeg blev forladt af alle. Min kone forlod mig på grund af min manglende evne til at give hendes behov og tage sig af vores to børn, da jeg ikke havde noget arbejde. Jeg gav op på alt og besluttede at afslutte det hele ved at begå selvmord, da jeg har forsøgt mit bedste for at sikre alt er rigtigt, men al indsats var forgæves og abortiv.


    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig til denne vidunderlige, store stavekaster, der til sidst hjalp mig ud ... Jeg har aldrig været en fan af ting som dette, men besluttede bare at forsøge modvilligt, fordi jeg var desperat og efterladt uden valg ... Han gjorde specielle bønner og brugte rødder og urter ...

    Inden for to dage blev jeg kaldt af et byggefirma, som jeg har indsendt en jobansøgning for mere end fem måneder siden, og jeg blev informeret om, at jeg har fået jobbet og skulle genoptage arbejdet med øjeblikkelig virkning. Jeg fik et hus og en bil af firmaet. Ting begyndte at arbejde for mig igen, og alle, der forlod mig, undskyldte for altid at give op på mig. Min kone ringede til mig og var ked af det følelsesmæssige traume, hun havde forårsaget mig, hun flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt. hvad et vidunderligt mirakel Baba Egbe gjorde for mig og min familie.

    Jeg har introduceret ham for mange par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg tror på en person der har brug for hans hjælp. For øjeblikkelig hjælp af enhver art, kontakt Baba Egbe nu via hans Email: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +7 (926) 512-8701.

    SvarSlet