tirsdag den 23. november 2010

Tilbage i Trædemøllen.....

Efter at have direkte dovnet i næsten 14 dage er jeg tilbage med fuld styrke. Jeg fik løbet en enkelt gang i Danmark i Folehave skov - min barndoms og ungdoms skov hvor vi gik ture og hvor jeg har redet milioner af gange på min pony Silver. Han var opstaldet hos skovfogeden og skoven blev redet tynd sammen med veninderne.
Siden jeg kom hjem til Finland - faktisk kun en uge siden selv om det føles meget mere - har der været lidt travlt sådan som der er når man har været væk, og vi har også haft to drenge fra Zerbia på lang weekend. De internationale skoler holder forskellige sports og intellektuelle arrangementer hvor man samles flere skoler på et sted og eleverne er privat inkvarterede. Det var feks. derfor mellembarnet var i Sofia og spille fodbold og ældstebarnet var i Riga sidste år. Vi havde to 17-årige drenge - en fra Israel og en fra Malaysia - boende fra torsdag eftermiddag indtil søndag middag, det var rigtig hyggeligt men kræver en del kørsel til og fra skolen samt en masse mad. Dog en oplevelse jeg holder af og som er sund for vores egne børn. Sidste efterår havde vi to drenge fra skolen i Sofia boende.

Men jeg kunne godt have løbet - så der er ingen undskyldninger, bare ren og skær dovenskab og manglende lyst. Det skal der så altså også være plads til efter at det har været en lidt mærkelig periode med flere halv marathons og forvirring omkring hvordan jeg holder træningen i gang og alligevel sørger for at være frisk til løbekonkurrencerne. Har dog erfaret at jeg sagtens kan løbe distancen selv om jeg ikke har supertrænet hele tiden - tiden bliver bare derefter.
Pausen har nu ikke været uden effektivitet. Jeg har har brugt den til noget fornuftigt: taget nogen beslutninger om hvad 2011 skal indeholde samt lavet to detaljerede programmer. Det ene er et 7 ugers program for at klargøre mig til ægte seriøs marathontræning og det andet er selve programmet for marathon træningen som begynder den 10. januar - det er dog ikke et endeligt program da jeg er lidt længere end det nuveau det starter på.
Mit klargørings program er baseret på det program jeg brugte for at træne til halv marathon og det har passet utrolig godt til mig. Marathon programmet er lavet af samme person og skal justeres lidt til mine behov, dem har jeg heldigvis lært en hel del om i det sidste halve år og mener også derfor at jeg bedst selv kan udvikle et program som kan passe ind i hverdagen. Hvis der er nogen der er intereserede kan de finde programmer her.
Og hvad er det så for noget marathon jeg taler om?
Næste år bliver jeg 50 - det gør Konsulen faktisk også. Og han har planer om at tage en vandretur i alperne med sin bedste ven som også bliver 50, sådan for at få lidt mandefilosofi og betragninger omkring alder sat på plads. Så tænkte jeg at jeg sgu også vil lave noget rigtig specielt for mig selv i den anledning - og det jeg faktisk har mest lyst til i denne periode af mit liv er at løbe marathon. Jooh, jeg kunne også godt tænke mig vandretur på Island og sådan noget, men på en eller anden måde er det altså mest løb - pga. udfordringen? Fordi jeg kan? Jeg kan noget som andre i min omgangskreds ikke kan? Det er lidt vanvittigt i forhold til hvad jeg har foretaget mig før i tiden? Jeg bliver en del af et interessant fællesskab?
Derfor tog jeg den beslutning jeg håber jeg ikke kommer til at fortryde når jeg bliver firs ("hvorfor tog jeg ikke på spa eller luksusferie i Caribien da jeg blev 50" - sagt med mimrende stemme og klaprende gebis.....) - Jeg løber mit første marathon til sommer.
Nærmere bestemt: Santa Claus Arctic Circle Marathon den 18 Juni kl 18 i Rovaniemi i Lapland så der også er midnatssol med i købet. Og en julemand der ringer løberne over polar cirkelen med tilhørende diplom for at krydse den. Se, det synes jeg er sjovt hvis det endelig skal være (og det skal det altså i 2011) for der lidt mere end kun at løbe et marathon - det må blive en debut der vil blive husket.

Som det vil kunne ses på bloggen er der flere løb på tapetet, nogen af dem er tænkt som træningsløb før marathonet og nogen vil være efter debuten hvor jeg må se hvad jeg kan klare og hvor hurtigt efter. Det kan jeg ikke vide før jeg har gjort alt for at træne fornuftigt, målrettet mod at forbedre mine tider (!!!!) og holde mig skadesfri (!!!!).

Er der nogen der vil med til marathon i Lapland??

3 kommentarer:

  1. Så fik jeg pejlet mig ind på din side. Her ser godt ud, så nu er jeg blevet officiel følger! :D Må jo lige have lidt løb med også, selvom jeg står stille lige nu. Og jeg er nu også mere motionsløber, men med tanker om løb som meditation og i det hele taget, ja. Savner det! Og kommer selvfølgelig tilbage!

    Dejligt indlæg, det forrige, om at forlade Danmark og alle de tanker og følelser og og ...

    :)

    SvarSlet
  2. Det er godt du er tilbage, det tager så kort tid, at miste formen, og meget lang tid, at komme tilbage igen.

    Et julemandsmaraton - jo tak, dét ville jeg også vælge; men jeg er også blevet bims i bøtten det sidste år - efter jeg løb mit første halvmaraton.

    SvarSlet
  3. Hey - du er tilbage! :-) Og med fuld skrue på planerne. Det har vist gjort godt at have en lille pause - tænkepause? - efter din uge her i DK. Jeg synes, at det lyder meget spændende med dit maraton med både julemænd og polarcirkel og midnatssol. Jeg tjekker lige dit program ud. Det kunne jo være, at jeg kunne få gode idéer.
    Mange knus til dig
    Katrine

    SvarSlet