fredag den 10. august 2012

Man lærer så længe man lever

Og jeg kan nu skrive under på at jeg godt kan løbe længere ture om morgenen selv om jeg er eftermiddagsløber. Og halvgammel.
Jeg har lært at løbe om morgenen. Tidligt.

Stod op sidste weekend kl 06:30, spiste morgenmad (havregrød) og løb ud efter ca. to timer. Det er hvad jeg af erfaring ved at jeg skal have efter måltider - ellers får jeg ondt i maven.

Det var faktisk en ret fantastisk oplevelse, specielt lørdag hvor jeg løb i skoven efter en regnfuld nat. Så er det så smukt at jeg næsten får tårer i øjenene over at være så priviligeret at jeg kan komme så langt ud i naturen. Og er nær ved at glemme alle bakkerne - det er nemlig dilemmaet. Enten en rimelig tid på en fladere meget grimmere (!!!) rute eller en dårlig tid, men en naturoplevelse af de mere usædvanlige. Bakkerne styrker også, så ind i mellem tager jeg mig et fix og belutter at styrken jeg får, opvejer den dårlige tid.

Det var virkelig værd at stå tidligt op, turen føltes god, jeg var rimelig frisk og så er det jo overstået. Det lyder selvfølgelig ikke særlig positivt, men når man ved at man skal ud på langtur kan det godt hænge lidt over hovedet. Og nogen gange bliver det sværere og sværere at komme ud som dagen går. Derfor har det vist sig at være en god måde at få sin træning gjort og føle at dagen stadig ligger foran mig med mange muligheder.

Jeg har ikke løbet langture mens jeg var på ferie, så jeg var lidt spændt på hvordan det ville gå. Besluttede at løbe mellemlange ture både lørdag og søndag for at få kroppen ind i vanen igen.
Lørdag løb jeg 16 meget bakkede km og søndag 14 fladere km. Jeg kunne godt mærke i benene om søndagen at jeg havde været ude dagen før.....

Havde egentlig drømt om at løbe over 20 om søndagen, men undervejs blev jeg klar over at det var lidt for ambitiøst.
Jeg havde aftalt med to meget kære veninder at jeg skulle løbe hen til dem. De havde været på familie besøg i USA og havde købe Chris McCormacks "I´m here to win" med hjem til mig - og den kunne jeg næsten ikke vente med at få fingrene i. Så jeg tænkte at det ville være en god anledning til at få nogen km i benene ved at løbe hen til dem og hjem igen. B. fødte en søn sidste sommer og han var ikke bange for at kaste sig over mig selv om jeg var temmelig svedig - selv var jeg lidt pinligt berørt ved at komme ind med sveden løbende ned af ansigtet. Og turde ikke tage skoene af selv om det er det man gør i Finland. Nu er de begge to fra USA og B. er faktisk selv løber, hun har løbet flere af de store marathons. Så hun var nok godt klar over hvad der ville ske hvis de sko kom af. Vi prøver jævnligt at få S. til at løbe også, men lige i øjeblikket prøver hun at blive gravid, så vi må nok vente til vi kan komme ud med to babyjoggere.
Undervejs havde jeg ringet for at sige at jeg vist ikke kom alligevel fordi det vill blive for langt, men da S. tilbød at køre mig hjem, løb jeg alligevel videre. Og fortrød det ikke, det var også dejlig at se noget andet end de sædvanlige ruter.

Og bogen. Wow. Jeg har læst mange citater fra den, men det er noget helt andet at læse det hele. Hvor er der meget lærdom i den bog, selv om det jo er et lidt andet niveau. Jeg sluger den og prøver at få så meget relevant viden ud af den som muligt. Jeg er nok også meget moden til lige præcis sådan en bog om mental styrke.

Den vågne læser vil se at jeg har sat foreløbig to nye sider på bloggen. Jeg har brugt meget tid på at finde information om hvordan jeg kan forbedre mig mentalt til at klare de lange løbekonkurrencer. Og syntes selv at jeg har fundet noget super relvant og brugbart materiale. For mig. Det er ikke sikkert at det vil virke for andre, men jeg vil gerne dele alligevel.

Husk bare at jeg er ikke nogen ekspert og det er noget jeg har "kogt sammen" fra mange forskellige artikler og oversat til dansk. Der kan være ting der ikke er helt korrekte og måske kun passer ind i mit hoved. Men det har givet mig en stor fremgang på de sidste løb hvor jeg har brugt det, jeg har følt en mental styrke der også har givet sig udslag fysisk.
 I er velkomne til at kommentere eller komme med forslag - eller bare bruge det selv. Der er mere undervejs, og jeg har også tænkt mig at delagtigøre i hvordan jeg rent prakisk bruger materialet i andre indlæg.

3 kommentarer:

  1. Jeg kan ikke se de ekstra sider?

    SvarSlet
    Svar
    1. Øverst oppe lige unde nanvet på bloggen hvor der står startside, er der to overskrifter mere. Tryk og så skulle du gerne komme derhen.....

      Slet