mandag den 25. oktober 2010

Så er vinterens træning i hus

Både i overført og i bogstavelig stand.

Jeg har før omtalt Barona Arena i Espoo da vi var til basketball kamp og fortalt om de mange muligheder der findes i det store kompleks. Og der findes så også en indendørs løbebane på 400 meter.

I fredags da vi var på vej hjem fra arbejde kørte Konsulen og jeg lige forbi for at studere mulighederne for fitness og løb. Konsulen er blevet så optaget af mit løb siden vi var sammen til halvmarathon i Hanko, det er virkelig fedt at have den opbakning. Han har hele tiden været positiv men det gjorde et eller andet at se mig løbe og se at det ikke gik så tosset endda - og at det måske kan gå endnu bedre. Han er ret vervøs ved tanken om at jeg skal skøjte rundt på glatte veje i venterens sne og kulde "du er mig for kær til at jeg vil se dig med brækkede ben.." som han så sødt sagde! Og vi vil begge gerne også have fitness ind i hverdagen....

Tilfældigvis var der tilbud / kampagne for at lokke kunder i butikken og vi kunne få et 6 mdrs. abonnement der vil være gyldigt i 8 mdr - til fitness, løbebane og alle de forskellige timer med aerobics, mave/ryg osv. Det kunne vi ikke stå for og investerede i kort, til en meget rimelig pris som vel er ca 300 kr pr måned i danske penge.
Så i går søndag, måtte det hele afprøves........

Banen har et utrolig behageligt underlag og er god at løbe på. På den ene langside er der bare døre og tilsidst et fitness-trim rum med drønende musik hvor der ind i mellem var undervisningstimer. På den anden langside er der udsigt ned til underetagen med floor-ball baner (og kampe man kan følge med i når man løber forbi), rulleskøjte bane og fittness. Derefter løber man forbi restaurants området og sportsudstyr butikken. Alt i alt en rimelig varieret udsigt. I de afrundede ender er der store vinduer med udsigt til vejret og trafikken udenfor. Ovenpå er der en fodboldbane i naturlig størrelse. Indendørs.
Da jeg jo havde løbet 18 km dagen før skulle jeg ikke have mere end et par kilometer sådan bare for at mærke fornemmelsen. Men det gik sådan set bare derud af, herregud, hvad er et par baner mere, eller fem for så er det jo en kilometer - og tilsidst blev det til 10 km. Det var en
utrolig oplevelse at løbe på en helt anden måde end udendørs. Man behøver ikke at tænke på rute, trafik eller noget andet, man kan lige så stille glide ind i en vegetativ tilstand hvor man bare løber flydende og lader benene gøre arbejdet. Det er selvfølgelig en slags illusion i forhold til udendørs løb og man skal nok være opmærksom på forskellen (lige som på bånd) så man husker at det ikke altid er så lige og behageligt et underlag uden for. Eller uden bakker. Men for mig er det en fantastisk løsning på vinterens fortrædeligheder og en meget bedre mulighed end et løbebånd. Det vil nok give en del mental toughness (som jeg nok skal komme tilbage til) at løbe på indendørs bane og der vænne sig til at være i gang i timevis når der trods alt ikke er naturens afveksling - og jeg kommer til at have nogen laaange ture der.......
Forresten er der 24-timers løb på den bane i slutningen af Januar. At løbe der vil nok være det tætteste jeg nogensinde fysisk kommer til at være på et 24-timers løb........;-)

2 kommentarer:

  1. Hej Kirsten,
    Det lyder godt nok lækkert, dit nye løbe-fitness sted - håber du får masser af gode timer der :)
    Glæder mig til at høre om mental toughness og håber på guldkorn, som jeg ivrigt vil skrible ned til senere og god brug!
    Dine billeder fra den finske natur er simpelthen uovertrufne, de er ren nydelse for øjene og må være det skønneste at løbe i.
    Kh Lene

    SvarSlet
  2. Sejt med sådan en arena. Jeg er lidt fascineret og misundelig og samtidig tænker jeg også om det ikke er meget kedeligt. Men jeg har jo aldrig prøvet det, så måske ville jeg også kunne vegeterer og "slappe af".

    Dejligt for dig at vide at vinteren bare kan komme an og du kan få al den træning af forskellig slags du ønsker- og rigtig dejligt din mand bakker dig op.

    Forsat god træning

    Knus Karina

    SvarSlet